Boerenprotesten, Carola Schouten en koningin Ester


Boerenprotesten, Carola Schouten en koningin Ester

 Vorig jaar om deze tijd ontstonden er overal boeren protesten in ons land. Ook uit Twenterand reisden boeren naar Den Haag of het provinciehuis. Als boer zijnde heb ik dit op de voet gevolgd. Ook in de wandelgangen werd er veel over gesproken. Veelvuldig werd ik aangesproken op het landelijk beleid. Als raadslid (lokale politiek) heb ik niet direct invloed op het landelijke beleid. Wel is onze partij, de ChistenUnie, landelijk vertegenwoordigd en zit zelfs in het kabinet. Wat ik vaak hoorde was: 'ze weten daar in Den Haag helemaal niet meer wat er in het veld gebeurt en missen het contact met de bevolking.' Toch proberen wij als plaatselijke vertegenwoordigers die lijntjes wel te creëren en vast te houden. Zodoende hebben wij het 2e kamerlid Carla Dik-Faber uitgenodigd om naar Twenterand te komen. Na haar vakantie is ze naar een boerderij in Twenterand gekomen om in gesprek te gaan met biologische en gangbare boeren en met de plaatselijke politiek. Aan tafel las ik met hen een stukje uit het bijbelboek Ester. Dit wil ik met jullie delen.

 

Ester 4: 11-17

Ester, het joodse meisje en behorend bij een onderdrukte bevolkingsgroep ,wordt koningin maar heeft niet de vrijheid om te doen en zeggen wat ze wil.

'Alle dienaren van de koning en de inwoners van alle provincies van het koninkrijk weten dat er maar 1 wet geldt voor iedere man of vrouw die zonder ontboden te zijn naar de koning gaat en in de binnenhof komt: die persoon wordt ter dood gebracht. Alleen diegene wie de koning zijn gouden scepter toesteekt, brengt het er levend af. Wat mijzelf betreft, ik ben nu al in geen 30 dagen bij de koning ontboden. Esters woorden werden aan Mordechai overgebracht. Toen liet Mordechai het volgende antwoord aan Ester geven: Beeld je maar niet in dat jij, omdat je in het paleis woont, als enige van alle Joden zult ontkomen. Als jij je mond nu niet opendoet, nu het moment daar is, komt er van een andere kant wel uitkomst en redding voor de Joden. Maar jij en je vaders familie komen dan om. Wie weet ben je juist wel koningin geworden met het oog op een tijd als deze.' Toen liet Ester het volgende antwoord aan Mordechai geven: Roep alle Joden die in Susa wonen bij elkaar en vast voor mij: eet niet en drink niet, overdag niet en 's nachts niet, 3 dagen lang. Ook ik zal op die manier vasten met mijn dienaressen. En na die voorbereiding zal ik naar de koning gaan, al is dat tegen de wet. Moet ik omkomen, goed, dan zal ik omkomen. Mordechai ging weg en deed wat Ester hem had opgedragen.

 Carola Schouten is geboren als boerendochter, als 1 van ons. Zij heeft nu een zeer belangrijke plaats gekregen als minister van Landbouw en is vice-premier. Op die plaats kan ze niet meer alles zeggen zoals ze dat voor die tijd in de kamer kon.

De boeren zitten nu in de verdrukking en denken misschien wel over haar zoals Mordechai toen: Beeld je maar niets in omdat jij nu in het Haagse torentje zit. Als jij je mond niet open doet nu het moment daar is, komt er van een andere kant wel redding voor de boeren. Wie weet ben je juist wel minister geworden met het oog op een tijd als deze.

We weten ook hoe Ester reageerde: Vast voor mij, 3 dagen en nachten. Wij zouden dat kunnen vertalen met: Bid voor mij! Het lijkt mij goed om dat voor Carola te doen en zeker ook voor alle andere politici die in deze tijd belangrijke beslissingen moeten nemen!

 

Theo Huisjes

ChistenUnie Twenterand

Reacties