Hoe
vaak krijg je de vraag niet: Geloof jij dat?.... Echt…? En dan komen de
oordelen of verwijten, vaak op de meest verontwaardigde en verbazende toon.
Vaak heeft men dan wat gelezen dat men niet wil of kan ‘accepteren’, omdat dit
niet strookt met het beeld wat men ervan heeft.
Communicatie.
Iedereen heeft er mee te maken. Welke boodschap (of beeld) wordt er gezonden.
Wat wordt er gezegd, maar als raadslid kom ik er steeds meer achter dat ik moet
opletten wat er niet wordt gezegd.
Hoe
vaak gaat het niet mis in de communicatie. Men begrijpt of er is geen begrip
voor elkaar. Dit komt, omdat men zich vaak niet (heeft) verdiept in elkaars
situatie.
Het is
daarom een grote verantwoordelijkheid hoe er gecommuniceerd wordt. De tong is
een klein lid van het lichaam. Het kan geen mens temmen. Met de tong kunnen wij
grote lofprijzingen doen, maar ook de grootste vloeken voortbrengen. Wanneer
iemand in woorden niet struikelt is een volmaakt mens. Dat is onmogelijk, want
niemand is in dezen volmaakt.
Het
horen en lezen van tegengestelde meningen is van alle tijden. Het uitvergroten
van meningen en standpunten is juist ook wat in de media naar voren wordt
gebracht. Denk alleen maar aan het vele nepnieuws of de complottheorieën waar
men kennis van kan nemen. Dat doet wat met het vertrouwen van ons als mensen.
Wie kunnen we nog vertrouwen? Teveel politici stellen kiezerswinst boven het
brengen van de hele waarheid.
Juist
informatie van de overheid moet zorgvuldig zijn. Ik geloof dat dit veelal gebeurd,
want vaak wordt de boodschap bewust gebracht op een manier dat de zender
(overheid) in een goed en mooi daglicht stelt. In feite wordt er dan
voorgesorteerd op teleurgestelde inwoners met als resultaat dat de inwoners
minder vertrouwen in de boodschapper krijgen. Dat raakt aan de
geloofwaardigheid en het vertrouwen van de inwoners.
Vanaf
het Manitobaplein komen geregeld persberichten die de geloofwaardigheid in het
geding brengen. Ik noem u twee recente voorbeelden.
Het College
bracht een persbericht naar buiten over de bouw van het nieuwe zwembad met als
titel: “In volle vaart naar een nieuw zwembad”.
En dan
lees je mooie teksten over dat de beste manier van voorbereiden wordt gekozen…en
wanneer er niks tegen zit, de schop begin 2022 de grond in kan. Hoezo volle
vaart? Ik noem dat traag en het vooruitschuiven van problemen.
Het
tweede voorbeeld gaat over een persbericht met als titel: “Twenterand en de
schoolbesturen bereiken overeenstemming over terugvordering brandmeld- en
alarminstallaties”. Eerder was al naar buiten gekomen dat schoolbesturen
moesten betalen en dat de gemeente juridische stappen zou nemen om de scholen
te dwingen om te betalen. Nu is te lezen dat Twenterand hecht aan een goede
relatie met de scholen. ‘Joa joa’, hoezo goede relatie? Eerst dreigen en
dwingen om de scholen te laten betalen. Maar in feite heeft de gemeente zitten
slapen en had men ‘geen poot om op te staan’. Gelukkig is de gemeente hier net
op tijd wakker geworden. Dus het spreken van een complexe juridische zaak te
voorkomen is onzin.
Zorgvuldige
en eerlijke communicatie: Dat begint bij jezelf. De overheid zal juist het
goede voorbeeld moeten geven.
Jan
Jonker, SGP Twenterand
Reacties
Een reactie posten