Reservebank 23 oktober 2019

Sinds de uitslag van de laatste verkiezingen zit ik in de schaduwfractie van het CDA. Als lid van de schaduwfractie onderste

un je de fractie op één of meer portefeuilles op structurele basis. Deze portefeuille kies je samen met de fractie, gebaseerd op je eigen interesses en/of vakkennis. Je leest als schaduwfractie-lid actief alle stukken van de gemeenteraad die je portefeuille aangaan. 


De interesse in de politiek is bij mij gewekt door Bernard Kobes, oud-politicus en burgemeester, hij was mijn geschiedenisleraar aan de ULO te Vroomshoop eind zestiger jaren. Dikwijls nam hij leerlingen mee naar verkiezingsbijeenkomsten, waar landelijke grootheden met elkaar in discussie gingen. Ook werden er Kamerleden uitgenodigd op school en werd er stevig gediscussieerd over  vrijlaten van drugs en de opkomst van D66.
Sinds de oprichting van het CDA ben ik betrokken bij het CDA. Ook heb ik verschillende keren op verkiezingslijsten gestaan en zo ook bij de laatste verkiezingen. Een aantal jaren ben ik consulent opleidingen geweest voor Twente en Salland bij Het Steenkampinstituut . Het Steenkampinstituut is het opleidingscentrum van het CDA. Met trainingen voor politici, bestuursleden en vrijwilligers. Centraal staat de persoonlijke ontwikkeling en het opdoen van vaardigheden.
Door andere prioriteiten heb ik de politiek verder altijd van de zijlijn gevolgd, totdat ik opeens vorig jaar door voorkeurstemmen dicht bij de CDA- fractie kwam te staan, met andere woorden op de reservebank kwam te zitten, in nettere woorden fractievolger werd. In Twenterand neem je dan deel aan alle fractievergaderingen en discussieer je mee over alle zaken die de fractie aangaan. Je bezoekt de raadsdebatten en de gemeenteraadsvergaderingen. Ook kun je namens de fractie, eventueel samen met andere fractieleden, op werkbezoek om zo meer informatie te vergaren.
Naast dat het werk zelf leuk en interessant is, bouw je kennis en ervaring op met publieke organisaties en de politieke praktijk. En dat politieke spel tussen fracties, fractievoorzitters, coalitie en oppositie, gemeenteraad en B&W (burgemeester en wethouders) met daaromheen de media en de inwoners van Twenterand is iets waar je soms verbaasd over kunt zijn als je daar vanaf de zijlijn naar kijkt.
Elke partij heeft zo zijn of haar eigen waarheid. Om die waarheid goed voor het voetlicht te krijgen in de verschillende vergaderingen, maar ook in het spel tussen oppositie – pers – coalitie, raad – pers – B&W, partijen – pers – inwoners, is iets waar de raadsleden en B&W zich toch nog wel mee bezighouden. Ook al omdat de media alles door hun bril, ook al is die zo objectief mogelijk, bekijken. Wat er in de krant staat is dus niet altijd wat er werkelijk speelt.......
Als je dichter bij de politiek staat, dan komt de C van het CDA natuurlijk ook opeens dichterbij. Het heeft me weer duidelijk gemaakt dat politieke invulling geven aan christelijke opvattingen steeds weer schipperen en wegen is. Mijn eigen onvolmaaktheid maakt het voor mij moeilijk om een besluit, partij of politicus christelijk of onchristelijk te noemen. Ik kom er meer en meer achter dat christelijke politiek eigenlijk niet bestaat, maar er zijn wel christenen die in alle oprechtheid politiek bedrijven....
Zo wat beschouwingen van een Fractievolger of Bankzitter of hoe je zo iemand ook maar noemt.
Bertus Akse, Fractie CDA Twenterand

Reacties