Kanaal Almelo – De Haandrik: nachten wakker liggen

 


Ik lig nooit wakker van mijn werk in het onderwijs en normaal ook niet door mijn werk in de politiek. Goed, ik geef het toe: na 10 uur vergaderen in de gemeenteraad of in de provincie duurt het wel eens uren voordat ik in slaap val. Maar midden in de nacht wakker worden, nee dat gebeurde nooit. Het dossier Kanaal Almelo – De Haandrik vormt hierop echter de uitzondering. Na ieder debat in Zwolle over een goede oplossing voor de mensen met schade aan hun huizen, word ik steevast rond 04.00 à 05.00 uur ’s ochtends wakker en ga dan ook mijn bed uit. Ook vanmorgen weer was ik om 04.45 uur klaarwakker. Na een paar koppen koffie dan ook maar begonnen met het schrijven van deze column.

Ik ben vanmorgen weer boos wakker geworden. Weer na een debat gisteren in Zwolle over de problematiek rond het kanaal. Ik kan er met de pet niet bij dat een overheid zo slecht met haar burgers omgaat. We zagen het in de Toeslagenaffaire, we zagen het in Groningen en we zien het nu in het dossier Kanaal Almelo – De Haandrik. Ook in dit dossier zien we een overheid die wegloopt voor haar verantwoordelijkheid, die haar fouten niet wil toegeven, die zich niet kan verplaatsen in de pijn die de gedupeerden dagelijks voelen en die niet bereid is om haar fouten goed te maken. We zullen helaas moeten wachten, ik ben er bang voor, dat net als in de Toeslagenaffaire en in het geval Groningen, het bestuur in Overijssel pas schuld gaat bekennen wanneer zij de feiten niet meer kan ontkennen. Ondertussen zitten onze inwoners met de ellende: wanneer kan ik weer veilig wonen? Wanneer wordt de schade hersteld? Wanneer wordt de oorzaak van de schade weggenomen? Wanneer krijg ik schade uitgekeerd en kan ik mijn huis weer maken in de staat zoals die was voor de baggerwerkzaamheden? En hoeveel krijg ik dan? Het kan nog jaren gaan duren en velen zullen de gang naar de rechter maken. Het gaat veel geld kosten en nog meer leed opleveren. Als overheid moet je dit niet willen. Ik hoop dat de gedupeerden collectief een bekende advocaat in de arm nemen, die de overheid dwingt om over de brug te komen.

Mochten er protestacties georganiseerd worden door de gedupeerden dan zal ik namens de PVV de actievoerders steunen en bijstaan. Want voor de PVV, voor de bewoners, voor de schade-expert de heer Meiborg én voor prof. dr. ir. Stefan van Baars (hoogleraar grondmechanica en funderingstechnieken en schrijver van het rapport ‘Een spoor van vernieling’) en ook volgens Deltares, staat vast dat de schade aan de huizen is ontstaan door de werkzaamheden aan het kanaal. Deltares is wat voorzichtiger in haar uitspraken, omdat dit bedrijf natuurlijk voor 70% afhankelijk is van de overheid voor opdrachten. Dan ben je dus echt niet onafhankelijk. Dan wil je ook in de toekomst nog opdrachten van een overheid krijgen.

Ik neem het de gedeputeerde en de coalitie Statenleden erg kwalijk dat ze een rechtvaardige oplossing voor het gebied en onze inwoners blokkeren. Het zijn politici die meer met politieke belangen bezig zijn dan met de belangen van de mensen die een vreselijke periode doormaken. En wakker word ik vooral van politici die bij de mensen thuis meehuilen, omdat ze het ook zo erg vinden, maar in de provincie keihard een menselijke en rechtvaardige oplossing wegstemmen. Die moeten zich kapot schamen! Hou vol mensen, we blijven voor u knokken.

Erik Veltmeijer.

Reacties