In de goede stemming

 


De week van de (Tweede Kamer) verkiezingen ligt achter ons. Een verkiezing waar GemeenteBelangen Twenterand logischerwijs geen deel van uitmaakt, of op andersoortige wijze belang bij heeft. Als lokale partij hebben we in deze dan ook geen mening. Als individueel volksvertegenwoordiger uiteraard wel, maar die mening delen heeft voor de gemeentelijke politiek weinig meerwaarde. Het doet ons deugd dat de opkomst bij de verkiezingen ook dit jaar weer relatief hoog was. Het stemrecht is een groot goed, mooi om te zien dat men daar dan ook daadwerkelijk gebruik van maakt. En hoe. Voor menigeen was stemmen een waar uitje, met familie, enkel met wederhelft of als individu ging men er op uit om het hokje, voor de persoon van keuze, vakkundig van een rood kleurtje te voorzien. Het potloodje waarmee dit werd gedaan werd door het gros van de stemmers als trofee mee huiswaarts genomen. Voor mij persoonlijk was het de eerste keer dat ik het stemmen van twee kanten meemaakte. In de middag, tijdens de inmiddels behoorlijk ingeburgerde lunchwandeling, zelf mijn stem uitgebracht, om vervolgens vanaf 14:00 als lid van het stembureau mijn plekje in te nemen. Ik kan het een ieder van harte aanbevelen om bij één van de volgende verkiezingen hetzelfde te doen. Een middag stembureau (plus avondje tellen) staat garant voor plezier en vermaak. Het gros van de stemmers is daadwerkelijk in een goede stemming en komt vrolijk haar stem uitbrengen. Eén van de personen toonde dit wel op zeer typerende wijze, door al koprollend zijn entree te maken (waargebeurd voor diegenen die twijfelen aan dit toch enigszins bijzondere voorval). Wie ik nog nooit een koprol heb zien maken is Gerjan Smelt, maar ik sluit niet uit dat hij dat in zijn, maar liefst, twintig jaar durende raadslidmaatschap wellicht een keer heeft overwogen. In de raadsvergadering van 9 maart is uitgebreid afscheid genomen van Gerjan, die zijn weg in het bedrijfsleven op een andere wijze gaat vervolgen. Lovenswaardig om je zo’n lange tijd voor je eigen geliefde gemeente in te zetten. Met het vertrek van Gerjan heeft GemeenteBelangen Twenterand ineens de nestor van de raad binnen haar gelederen. Gerrit Laarman gaat deze rol ongetwijfeld op fraaie wijze vervullen de komende tijd. Ook collega Jan Kuilder wensen we graag, via deze weg, nogmaals veel succes met zijn nieuwe rol als vicevoorzitter van de raad. In deze periode hoeft een volksvertegenwoordiger zich overigens niet te vervelen. De (digitaal verzorgde) raadsinfo’s volgen elkaar in rap tempo op. Zelf kijk ik reikhalzend uit naar het moment dat we dergelijke informatie weer in een fysiek samenzijn tot ons mogen nemen. ‘Ik ben behoorlijk Teamsmoe’ is een in mijn omgeving veel genoemde uitspraak. Inmiddels sluit ik me daarbij aan. Even volhouden nog met z’n allen en dan hopen dat rond de zomer de wereld weer een beetje richting ‘normaal’ gaat. Een wereld waar stemmen niet meer als het hoogtepunt van de week, maar niet minder belangrijk, zal zijn, raadsleden geen mails meer ontvangen van de zogeheten ‘wappies’ die achter elke steen een heus complot schuil zien gaan en een wereld waar we gezamenlijk blijven werken aan een prachtig Twenterand. Zulke vooruitzichten moet een mens toch vrolijk doen stemmen?

Gerrald Albersen, GemeenteBelangen Twenterand

 

Reacties